Jij & mondverzorging

Gezond tandvlees bloedt niet!

Jij & mondverzorging

Gingivitis oftewel bloedend tandvlees

Gezond tandvlees is roze van kleur en ligt stevig om de tanden en kiezen. Het bloedt niet als je poetst. Ontstoken tandvlees is vaak rood van kleur, gezwollen en bloedt bij aanraking met poetsen of soms ook bij het eten. We noemen ontstoken tandvlees in tandheelkundige taal gingivitis. Ook een slechte adem of onaangename smaak kunnen een aanwijzing zijn voor tandvleesontsteking. Ontstoken tandvlees geeft in de meeste gevallen geen pijn. Het bloeden is wel het eerste teken dat er iets niet klopt.

Ontstaan van gingivitis

Ontstoken tandvlees (gingivitis) wordt veroorzaakt door bacteriën in tandplak. Tandplak is een zacht en kleverig, wit gelig laagje van bacteriën, speekseleiwitten en voedselresten op de tanden en kiezen. Als je bacteriën (dus tandplak) te lang op de tanden en kiezen laat zitten zal het tandvlees er op gaan reageren met een ontsteking.  Tussen de tanden, kiezen en het tandvlees zit een smalle, ondiepe ruimte. Deze ruimte noemen we de pocket en bij gezond tandvlees is deze 1 tot 3 mm diep. Tandplak vormt zich het eerste langs de tandvleesrand en kan dan verder uitbreiden onder het tandvlees in de pocket.  Tandsteen is hard geworden (verkalkte) tandplak. Dit kun je zelf niet meer wegpoetsen.

Gevolgen van gingivitis

Als je niets aan de tandvleesontsteking doet kan de ontsteking zich gaan uitbreiden richting het kaakbot waar de tanden en kiezen met hun wortels in vaststaan. Het tandvlees rondom de tanden en kiezen wordt slap en gaat losser zitten. In de ruimte, de pocket, gaat de tandplak verder groeien, waardoor het ook dieper onder het tandvlees ontstoken raakt. Het houvast van de tanden en kiezen (vezels waarmee de wortels in het kaakbot vaststaan) verdwijnt, hierdoor wordt de pocket dieper, en zo gaat de ontsteking steeds verder. Hierdoor gaan de tanden en kiezen los staan. Kaakbot dat is verdwenen, komt niet meer terug. Ook kan de tandplak in de pocket verharden tot tandsteen. Deze vorm van tandvleesontsteking heet parodontitis.

Gingivitis, en nu?

Bloedend en ontstoken tandvlees is te voorkomen en te genezen. De mondhygiënist speelt hierbij een belangrijke rol en is dé professional om dit probleem samen met je aan te pakken! Omdat de tandvleesontsteking veroorzaakt wordt door tandplak is een goede mondverzorging erg belangrijk.

Ga met bloedend tandvlees dus naar de mondhygiënist om erger te voorkomen, negeer dit signaal niet!

Beter is natuurlijk om problemen te voorkomen, door preventief de mondhygiënist te bezoeken.

Omdat iedereen recht heeft op een leven lang een gezonde, frisse mond!

Nog meer weten? Kijk op Is mijn mond gezond?

Wij nemen contact met u op om een geschikt moment in te plannen.

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.